traningspappan

Alla inlägg den 12 augusti 2013

Av Tommie Carolusson - 12 augusti 2013 21:03

Jag kombinerar ju styrketräning med konditionsträning och jag har hört att det inte är en bra combo när man vill bygga muskler.


Så jag ville hitta bästa upplägget för att få det att fungera.


Hittade en bra artikel från styrkelabbet som jag tyckte var bra.

Känns som om mitt upplägg under veckan var en bra combo för att inte förstöra muskeluppbyggnaden!


Mitt upplägg under en veckas träning ligger ju som följer:


mån: löpning 3-5 km

Tis: axlar/rygg

Ons: Ben/mage

Tors: vila

Fred: Löpning 3-5km med intervaller/backträning

Lör: bröst/armar

sön: vila


Trött och sliten/Svettig efter intervallträningen i fredags =)




Tänkte dela med mig av artikeln jag hittade.



Så kombinerar du konditionsträning och styrketräning


I min släkt åker nästan alla Vasaloppet. Jag är själv sugen på att börja träna för och åka det loppet, men jag har ju också en stor förkärlek till att lyfta tungt. I och med detta dilemmat så har den klassiska frågan väckts i mitt huvud: Hur ska jag träna både kondition och styrka?


Styrketräning och konditionsträning


Det här är en ganska vanlig fråga bland tränande. Dels finns det många idrotter där man gynnas av att ha en hög nivå av både styrka och uthållighet (till exempel boll- och kampsporter) men även många motionärer är intresserade av att utveckla båda förmågor. I den här artikeln tänkte jag på ett väldigt grundläggande sätt försöka förklara hur träningsformerna påverkar varandra, och hur du kan kombinera konditions- och styrketräning för bästa effekt, i ett träningsprogram.


Den här artikeln är framförallt baserad på en betydligt längre artikel som heter Concurrent Strength and Endurance Training: From Molecules to Man, som du hittar här.


Dilemmat med både konditions- och styrketräning


Själva problemet i denna träningsekvation är att dessa två träningstyper inte riktigt går hand i hand. Eller rättare sagt: Konditionsträning påverkar din styrketräning negativt.


Vid styrketräning ökar muskelproteinsyntesen, det vill säga bildandet av muskelprotein. Hela tiden pågår muskelproteinsyntes och muskelproteinnedbrytning i vår kropp. När nybildningen är större än nedbrytningen bildas mer muskelmassa och vi blir större och starkare, och vice versa. Genom att styrketräna ökar vi muskelproteinsyntesen och våra möjligheter att lägga på oss muskler.


Vid konditionsträning ökar både antalet mitokondrier men även deras förmåga att omsätta syre och bränsle, vilket kallas mitokondriell biogenes. När vi konditionstränar skickas alltså signaler som leder till mitokondriell biogenes. Problemet är att samma signaler dämpar muskelproteinsyntesen. En del av de effekter som ger oss bättre kondition påverkar alltså vår muskeluppbyggnad negativt.


Hur länge konditionsträningen har denna dämpande effekt på muskeluppbyggningen är oklart, men det verkar som att ju mer man kan separera konditionsträningen och styrketräningen i tid desto bättre. Effekten från båda träningstyperna kommer alltid vara densamma, men genom att försöka hålla dem åtskilda i tid kan du under längre tid åtnjuta den förhöjda proteinsyntesen från styrketräningen, utan att konditionsträningen dämpar den.


Åt andra hållet då? Styrketräning ger ingen negativ effekt på konditionsträning, utan snarare tvärtom. Det får såklart sättas i ett rimligt sammanhang: Styrketränar du så hårt att du får träningsvärk eller inte är återhämtad inför din konditionsträning så kommer det såklart försämra dina möjligheter att konditionsträna ordentligt. Annars är det som sagt antagligen bara positivt med styrketräning.


Förslag på hur du kan kombinera träning av kondition och styrka


Hur ska man då kombinera konditionsträning och styrketräning? När ska man lägga konditionsträningen i förhållande till styrkepasset?  Här förklarar jag hur jag själv kommer lägga upp min kombinerade träning, och vad jag tror är minst skadligt för styrketräningen. Förslagen är baserade dels på källan nämnd ovan samt egna erfarenheter och teorier.


  • Träna kondition och styrka på olika dagar. Försök skilja dem åt så mycket som möjligt. Om du nödvändigtvis måste träna båda under samma dag så försök skilja dem åt så mycket som möjligt, till exempel styrketräning på morgonen och konditionsträning på kvällen. Vilken ordning du gör detta i har antagligen ingen större effekt.
  • Intervallträna mera! Genom att konditionsträna med intervaller istället för med lägre intensitet kan du på lika många (eller färre) pass per vecka förbättra konditionen. Min teori är eftersom intervaller innebär att träningen kommer vara mer intensiv och anaerob, och därmed likna styrketräning mer, så kan detta kanske gynna musklerna. Till exempel sprinter och backlöpning kräver en god benstyrka, och detta tror jag kan leda till att man behåller mer muskelmassa.
  • Se till att du äter tillräckligt. Med risk för missförstånd vill jag bara förklara: Du kan inte uppväga konditionsträningens negativa effekt på muskeluppbyggnaden genom att bara äta mer; det handlar om en helt annan typ av signaler. Med det sagt så kommer dock din energiförbrukning att öka om du tränar mer, och att inte äta tillräckligt är ett säkert sätt att bli av med muskelmassa. Se till att åtminstone få i dig tillräckligt mycket protein.

Alltså: Vill du förbättra både din styrka och din kondition genom att kanske träna två pass kondition och tre pass styrka i veckan så ska du försöka lägga alla dessa pass på olika dagar, vilket ger dig fem träningsdagar och två vilodagar under veckan. Ifall du tycker intervallträningen är påfrestande, träna då istället vanliga långdistanspass istället. Det är inte ens säkert att det är någon skillnad i hur de olika passen påverkar din muskelmassa, så att skippa träningen helt och hållet för att intervallträning är psykiskt påfrestande är bara dumt.

Av Tommie Carolusson - 12 augusti 2013 09:19

Börja med vardagsmotion - 7 enkla steg

Vardagsmotion, vad är det?

TIll vardagsmotion räknas allt det du gör under dagen. Alla dina sammantagna aktiviteter av rörelse under dagen räknas. Det som inte räknas som vardagsmotion är de aktiviteter du utför när du sitter stilla. Vardagsmotion är ett utmärkt komplement till regelbunden träning och fritidsmotion. Tillsammans med en bra, näringsriktig kost till exempel enligt den berömda kostcirkeln kommer du definitivt märka förändring till det bättre.

Exempel på vardagsmotion

  • klippa gräset
  • gå till affären
  • tvätta bilen
  • laga mat
  • handla
  • rensa ogräs
  • gå ut med hunden
  • leka med dina barn
  • städa

Enkla tips du själv kan börja med redan idag

  • Ta trappan istället för hissen
  • Hoppa av en hållplats tidigare
  • Parkera längre bort från jobbet/affären än du brukar
  • Börja cykla eller gå de sträckor du egentligen inte måste ta bilen
  • Leka med dina barn
  • Städa

Om du anstränger dig kan du säkert komma på fler saker själv du kan införa dagligen för att få del av alla de fördelar vardagsmotion innebär. Om du har möjlighet att välja ett alternativ som bara är liite jobbigare än det brukar vara är det en förbättring. Kom ihåg att det jobbiga sitter i din hjärna, det är vardagsmotion vi pratar om, inte maratonlöpning. 

Fördelar med vardagsmotion

När du har kommit igång med vardagsmotion kommer du säkert märka flera fördelar. Fördelarna med vardagsmotion är många, du får bl a:

  • bättre syreupptagningsförmåga
  • högre ämnesomsättning
  • bättre sömn
  • mer ork i vardagen
  • bättre humör
  • ökad möjlighet till att gå ner i vikt

Nu har du några grundläggande tips till att börja införa mer vardagsmotion i din vardag. Du har egentligen ingen ursäkt till att inte börja, eller hur?


Presentation


Detta är jag en 5barnspappa 33år!! Mitt liv är tempo =) krävs mycket för att få allt att gå ihop med alla barn, jobb ,träning och hälsa samt samlivet .

SÅ jag tänkte starta en blogg om hur jag får ihop allt hur man får energi att orka med att röra på s

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2013
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Träning och Hälsa

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Träning och Hälsa

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards